Bartın ili, ulusal ulaşım sistemi üzerindeki ana arterler dışında kalmıştır. Uzun yıllardan bu yana
yapımı devam eden Karadeniz sahil yolu ile bağlantısı gerçekleşmemiştir. Ayrıca demiryolu bağlantısı
da yoktur. Ana arter Ankara – İstanbul yolundan Zonguldak yolu, sonrasında ise Bartın yol ayrımından
ulaşım sağlanmaktadır.
Bartın’a doğru yol alırken sizi Çaycuma İlçesi ve kâğıt fabrikasının ortaya
çıkardığı kötü koku ile yüzleşirsiniz. Çaycuma’dan uzaklaşıp Bartın’a doğru yol alırken siz, yemyeşil bir
doğanın içinde ilerlersiniz.
Bartın kent merkezine ulaştığınızda, kırmızı Marsilya kiremitlerinin beyaza büründüğünü
dikkatlice baktığınızda görürsünüz. 1962 yılında üretime başlayan Bartın Çimento Fabrikasının
bacasından çıkan toz partikülleri; beyaza boyadı kiremitleri yıllarca. Fabrikayı satın alan özel firma
gerekli yatırımları yaparak modernize etti. Şimdi gözle görünür bir toz yağmuru olmuyor.
1962 yılında Bartın Çimento, 1969 yılında Çaycuma Kâğıt Fabrikası üretime başladıktan sonra
ormanlarımızda şimşir ağaçları kurumaya başladı. Sebze ve meyve üreticilerinin üretimlerinde, gözle
görülür kayıplar ortaya çıktı. Sanayi ile birlikte çevre kirliliğiyle tanıştı bu bölgede yaşayanlar.
İlk kurulduğu tarihte; kent dışında kalan ve yerleşim yerlerine uzakta olan Bartın Çimento
Fabrikası artık kent içinde kalmıştır. Ayrıca Bartın ırmağı koruma amaçlı imar planı içinde yer
almaktadır. 1998 yılında Bartın ilinin yaşadığı büyük sel felaketinden sonra DSİ tarafından yürütülen
Bartın Irmağı Islah projesi içinde bulunmaktadır.
2017 yılından bu yana genellikle yaz aylarında kent içinde kesif bir ağır pis koku
hissedilmektedir. Bir süre bu koku kaynağına hiç kimse anlam veremedi. Çok farklı söylentilerle kent
içinde yayıldı. Bu koku için şehir efsaneleri ortaya atıldı. Ama işin aslı; Bartın Çimento Fabrika sahası
içinde faaliyete geçen “Atıktan Türetilmiş Yakıt Hazırlama Tesisi (ATY)’di!
20.06.2014 tarihli ve 29036 sayılı Resmî Gazete ile yürürlükte olan Atıktan Türetilmiş Yakıt
(ATY), Ek Yakıt ve Alternatif Hammadde Tebliği; atıkların hammadde olarak kullanılması ve atıktan
türetilmiş yakıt hazırlanması kuralları belirlenmiştir.
ATY kullanımından kaynaklanan en önemli
etkilerin başında ağır metaller gelmektedir. Bazı metallerin hemen hemen tamamı, fırın sisteminden
klinkerin içinde kararlı bir şekilde tutulmuş olarak çıkmaktadır. Tl (Talyum) ve Hg (Cıva) ise tam olarak
klinkerde tutulamamakta, bu sebeple özellikle bu metallerin ATY içerisinde sisteme girişinin kontrol
edilmesi gerekmektedir.
Bartın Çimento Fabrika sahası içinde yer alan bu tesiste, çimento yüksek fırınına alternatif yakıt
olarak hazırlanmaktadır. Yüksek fırın içine giren bu alternatif yakıt bacadan çıktığında koku vermez.
Koku atık hazırlama tesisi (ATY) içinden yayılmaktadır.
Günümüzde, dünyadaki birçok çimento fabrikası atıklardan türetilmiş yakıtları (ATY) alternatif
yakıt olarak kullanmakta, bu sayede de yakıt maliyetlerinden tasarruf ederek topluma ve çevreye büyük
katkılarda bulunmaktadır. Ancak Bartın özelinde olduğu gibi; şehir merkezi içinde kalan Fabrika sahası
içinde bu ATY tesisinin bulunması ne kadar doğrudur. ATY kullanımının ve etkilerinin, ATY özelliklerine
ve üretim tekniklerine bağlı olduğu ve bir standardizasyon ile kalorilik değer, nem, klor, sülfür ve ağır
metal içeriklerine göre yapılmakta olduğu görülmektedir. Eğer nem oranı yüksek olduğunda çevreye
pis koku salması da doğaldır.
2018 yılında yerel bir gazete haberine göre; Bartın Çimento Fabrikası için, vatandaşların ilgili
kurumlara yaptığı şikayetler konusunda yüksek fırın baca gazında koku analizi yapıldığı
haberleştirilmiştir. İşte büyük bir yanılgı buradan ortaya çıkmıştır. Bu ağır pis koku bacadan değil,
Fabrika sahası içindeki ATY tesisinden yayılmaktadır. Çünkü bu tesiste atıklar alternatif yakıt olarak
1
hazırlanırken ortalığa koku yayılmaktadır. Kent içinde kalan bu fabrika sahası nedeniyle yerleşim
yerlerinde ATY tesisinde işlem gören atıkların kokusu ulaşmaktadır.
Bartın Çimento Fabrikası Sanko adlı şirket tarafından çalıştırılmaktadır. Bu Firma Çimento
Fabrikasını satın aldıktan sonra tevsii yatırım projeleri ile hem modernleştirdi hem de kapasitesini
artırdı. 1962 yılından bu yana Bartın Çimento Fabrikası bacasından atmosfere yayılan tozları hem
soludu Bartınlı hem de topraklarının çok geniş bir bölümü bu toz tabakası ile kaplanarak çevresi zarar
gördü. Bu kadar zarar görmesine rağmen şimdi de çok kesif ve güçlü kötü kokuyu solumakta ve rahatsız
olmaktadır.
2017 yılında bu tesis kurulurken Bartın halkını bilgilendirmeyen Belediye Başkanı ve Belediye
Meclisi üyeleri değişti. Şimdi Bartın Belediyesinde yeni Başkan ve Belediye Meclis üyeleri görev
yapmakta.
Görev şimdi onların. Bartınlılar'ın oylarını alarak göreve geldiniz. Şimdi yaz ayları gelmeden
bu sorunu çözmek için girişimde bulunmanız gerekiyor. Bu ATY Tesisinin izin ve lisans belgesi beş yıl ’da
bir yenilenmesi gerekiyor. 2025 yılı ve sonrasında Bartın halkına bu çok ağır ve pis kokuyu (kanalizasyon
açıldığında çıkan kokudan daha da beter) koklatmak istemiyorsanız bu konu ile ilgilenirsiniz Bartın
Belediyesi.
Bartın Sanko Çimento Fabrikasındaki yetkilileri, Bartın halkı üretim yapsın diye artık kent içinde
kalan bu fabrikaya katlanıyor. ATY tesisinde hammadde olarak kullanılan katı atıkları yürürlükteki tebliğ
doğrultusunda kabul etmeniz gerektiğinin bilincinde olmanız gerekiyor. Ayrıca kendinizi Bartın halkının
üstünde bir konumda görmeyin. Bu Bartın halkı sizler üç kuruş fazla kazanacak diye bu kokuyu çekmek
zorunda değil.
0 Yorumlar
Teşekkürler ...